3 konkrete tips for å opprettholde treningsmotivasjonen

_DSC5028


Hei til alle mine fellow alt-eller-ingenting-mennesker der ute. Å være oss er både morsomt og kjipt. Morsomt fordi det er fantastisk å få dilla på noe og kjøre på 100% med én greie, men også utrolig kjipt når dilla’n er over og vi ikke finner et fiber i kroppen som ønsker å fortsette. Å holde en god treningsflyt i hverdagen er for oss ganske vanskelig, og det krever mye å ikke legge fra seg hele prosjektet.

Altså; Prosjekt trening.

Jeg begynte å trene igjen august 2016. Da hadde jeg vært av og på siden tenårene, og innså at jeg ikke gidder enda en sommer med strandoutfit bestående av skjørt og badedrakt. Å sitte på stranda og ikke tørre å vise bakside lår og nedre rumpe er patetisk. Som om noen bryr seg liksom! Likevel føles det som om ingen tenker på noe annet enn meg og mine rumpeballer.

Jeg fikk heldigvis skikkelig dilla og trente fem dager i uken frem til eksamensperioden i slutten av november. Jeg var veldig bevisst på at jeg pleier å miste motivasjonen rundt denne tiden, og jeg konsa på å ikke falle fullstendig av. Det var vanskelig. Å trene fem dager i uken hadde gått utover skolen, og det merket jeg da jeg leste til eksamen. Jeg visste at vårsemesteret ikke kunne legges opp på samme måte, og da dalte motivasjonen enormt. Jeg tenkte at det ikke er noe poeng å trene i det hele tatt om jeg ikke får til fem dager i uka.

Tankegangen er selvfølgelig helt feil, og jeg ringte åtte venninner for å høre deres mening. Alle kunne si at tre dager i uka er mer enn bra nok så lenge jeg er effektiv og gønner på når jeg først er på treningssenteret. Som jeg alltid gjør stoler jeg på mine fine folk og slo meg til ro med at alt eller ingenting-tankegangen ikke alltid gir fruktbare resultater.

Her er mine tre tips som fikk motivasjonen til å bestå.

  1. Sett opp en plan. Tre dager med trening. Fast. Jeg vet at mandager er spinning kl.17, onsdager er styrke kl.17.40 og fredager er det abs og rumpe på morgningen.
  2. Finn en venn. Jeg har heldigvis en kjempegod venninne som jeg trener sammen med. Vi følger samme opplegg, og snakker mye om øktene våre i løpet av uken. Det er vår felles greie, og det er så fint!
  3. Gjør det du liker. Det hadde sikkert vært mer effektivt å legge opp øktene annerledes, men da forsvinner motivasjonen. Jeg elsker spinning og styrke så da holder jeg meg til det.

Dette er jo ikke akkurat hokuspokus, og mest sannsynlig lærte du ikke noe nytt. Det som gjorde den store forskjellen for meg var faktisk bare å innse at det ikke være alt eller ingenting. Å trene fem dager i uka får jeg uansett ikke til, så det er poengløst å strebe etter det idealet.

Det føles helt rått å ta helg med god samvittighet. Kan anbefales.


_DSC5016

No Comments

Leave a Comment