trening for en latsabb

_DSC4041


Hele mitt voksne liv har jeg forsøkt å bli et sånt menneske som trener. Jeg er veldig flink i korte perioder, men faller fort ut av det og mister motivasjonen. I begge svangerskapene gikk jeg opp over 20 kg, og jeg var ikke en av dem som mistet alt dagen etter fødsel. Da Kenza var fire måneder gammel veide jeg fortsatt 15 kg for mye, og jeg ante virkelig ikke hvordan jeg skulle bli kvitt det. Jeg spiste jo allerede sunt, og følte selv jeg var relativt aktiv. Å kutte ned på kaloriene var uaktuelt ettersom jeg fullammet, og ikke var en overspiser fra før av. Løsningen ble å gå.

I termingruppa kicket vi i gang en kilometer-konkurranse som gikk ut på å gå flest kilometer i løpet av en måned. Vi brukte appen Endomondo for å tracke treningen, og på den måten var det ikke rom for juks. Da kunne vi følge med på hverandres trening, heie og like. I starten av august hang jeg sånn passe med, men de andre var så ivrige at jeg fort ble demotivert. Etter noen uker snudde jeg situasjonen helt rundt. Hvorfor ikke bli motivert av de andre, istedenfor å surmule over at jeg ikke klarer å gå like mye? De fleste kan jo gå liksom? Det eneste som stoppet meg var jo meg selv.

Så jeg begynte å gå, og fikk fullstendig dilla. I august kom jeg på tredjeplass i konkurransen og hadde lagt bak meg 174 km. Jeg har aldri hatt konkurranseinstinkt, men denne gangen følte jeg det kriblet i magen. Babyen sov jo likevel i vogna, i flere timer hver dag, så hvorfor ikke gå mens hun sover? Så jeg kjøpte nye joggesko og nytt treningstøy, og kvinnet meg opp til neste konkurranse.

I september gikk jeg 297 km, og kom med det på førsteplass. Den første, og eneste konkurransen jeg har vunnet noen gang.

Unntatt i kjærestelotteriet da, der vant jeg big time 😉 (prøver å smiske til meg litt ekstra lommepenger til Budapesttur i helgen)

I oktober begynte det å bli kaldt, og jeg flyttet meg inn på treningsstudio. Jeg kom ikke særlig langt i konkurransen, men gikk i det minste 131 km den måneden. Men det som er fantastisk er at jeg på denne tiden hadde klart å gå ned alle kiloene jeg slet med. Med andre ord gikk jeg ned 15 kg på grunn av all gåingen! Og dét er ganske rått, eller hva?


Nå som vinteren er over og alle i termingruppa er klare for å få sommerkroppen klar, har vi startet ny konkurranse. I dag er det 6.april og jeg har gått 30 km. Jeg henger hele 3 mil bak målet om jeg skal klare å holde meg til planen. Planen er nemlig å gå 300 km i løpet av april. Nå skal jeg snart til frisøren, og velger derfor å gå frem og tilbake. Det blir 10 fine kilometer.

Å gå kan jo være kjedelig, men med en festlig podkast på øret er det ingenting annet enn fantastisk! Og nå høres jeg sikkert veldig glad-kristen ut som glorifiserer det å gå tur, men hey, jeg mener det. Hvis man får med en søster eller venninne blir det jo megakoselig. I fjor høst pleide søster’n min og jeg å gå lange kveldsturer. Vi snakker jo alltid to timer på telefon på kveldene uansett, så hvorfor ikke snakke live samtidig som man går?

I dette innlegget anbefaler jeg 8 podkaster du bør høre på.

Treningsstudio for meg var veldig gøy i starten, men ble etter hvert et evig gnag på samvittigheten. Det er jo ganske kostbart, og ettersom studioet ikke ligger i umiddelbar nærhet var det ikke ofte jeg fikk dratt ditt. Til slutt meldte jeg meg ut, og trener nå hjemme istedenfor. Det passer meg og min livsstil mye bedre, og jeg slipper å betale 600 kr til et selskap jeg ikke får nytte av.

Om du er som meg, en latsabb by heart, anbefaler jeg deg å begynne å gå tur. Se det som alenetid, terapi og trening i ett. Etter hvert som formen blir bedre kan du prøve deg frem med å løpe i korte perioder, eller gå raskere opp den bratte bakken så pulsen stiger. Om du vil løpe intervaller kan jeg anbefale appen Gymboss. Da kan du lage ditt eget opplegg, eller bruke de som allerede ligger inne. Da piper den lavt i øret ditt når du skal løpe, og når du skal gå. Jeg liker for eksempel å løpe i 2 minutter og gå i 1 minutt, og holde på slik i én time. Etter hvert som jeg holder ut mer løper jeg i 10 minutter, før jeg kanskje går i 5 minutter osv. Jeg er virkelig helt ræva på å løpe, men å veksle farten hjelper meg veldig. Målet er jo å løpe KK-mila i september, så på et eller annet tidspunkt er jeg nødt til å få bedre kondis.

Til dags dato har jeg fortsatt ikke løpt mer enn 5 km hehehehehe.

2 Comments

Rosa

about 2 år ago Svar

Du burde også sjekke ut: kjærlighetslabben, Cathrine Sagen og Sissel Gran (typ de mest behagelige og kloke damene ever) snakker skikkelig fint og gjenkjennbart om kjærlighet og parforhold. Pia og psyken: Pia og psykiater Anne Kristine har ulike gjester hver uke, alt fra kjente personligheter til vanlige folk, men alle har til felles at de har/har hatt/har opplevd ulike psykiske påkjenninger. Alle episodene er drit fine og kloke. Ps. Har lett etter bloggen din i en liten evighet (var innom den en gang, scrollet typ 1 år tilbake i arkivet, elsket den men glemte seff hva den het) og nå fant jeg den igjen, hurra!

Vilde

about 2 år ago Svar

Takk for tips!! Den kjærlighetspodden har jeg faktisk vært innom tidligere men bare glemt å følge den. Den skal jeg absolutt høre på, for husker at jeg likte den godt. Også er jeg veldig glad for at du fant tilbake til meg da:)

Leave a Comment